Ekologia w branży e-commerce

Prężny rozwój branży e-commerce sprawia, iż obecnie konsument nabyć może każdy rodzaj produktu bez wychodzenia z domu. Sprzedaż internetowa jest także niezwykle atrakcyjnym obszarem dla właścicieli sklepów internetowych. Jak jednak zachować równowagę i zrównoważony rozwój firmy, jednocześnie zaspokajając potrzeby oraz wymagania konsumentów?

Ekologiczny marketing

Każdy właściciel sklepu internetowego doskonale wie, że światem sprzedaży internetowej rządzi klient. Dotarcie do większego grona konsumentów możliwe jest natomiast poprzez prowadzenie zrównoważonej strategii marketingowej. Działania tego typu tworzy wiele składowych o różnym charakterze. Zdobywasz nowych klientów wyłącznie w oparciu o hasła reklamowe? Twoja firma z góry skazana jest na niepowodzenie! Powód nie powinien być zaskakujący – nie słowa świadczą o sukcesie, a czyny.  

Zagadnienia z zakresu ekologii bardzo chętnie poruszane są obecnie na forum publicznym. Ochrona środowiska stała się tematem popularnym, na który ochoczo wypowiadają się firmy, których działalność niejednokrotnie nie ma nic wspólnego z troską o naszą planetę. Realny wpływ na środowisko naturalne firma może mieć jedynie wówczas, gdy stosować będzie w swojej działalności ekologiczne rozwiązania. 

Czy sklepy internetowe są ekologiczne?

Patrząc z szerszej perspektywy, ekologia w branży e-commerce widoczna jest na pierwszy rzut oka. Klient nabywający towar w sklepie stacjonarnym, dociera do niego zazwyczaj przy pomocy samochodu, który generuje spaliny. Można zatem wysnuć tezę, iż sklepy internetowe z natury powinny być ekologiczne, bowiem konsument dokonuje transakcji bez wychodzenia z domu. Niestety wiele sklepów internetowych może się pochwalić wyłącznie taką namiastką ekologicznego charakteru – głównie za sprawą niezrównoważonej i nieodpowiedzialnej polityki sprzedażowej. 

Zapakuj towar w ekologiczny sposób

Zastanawiasz się zatem, jakie rozwiązania Twoja firma powinna wprowadzić, aby móc dołączyć do ekologicznego grona sklepów internetowych? Ekologia w branży e-commerce opiera się na kilku działaniach, które umiejętnie zastosowane są gwarancją sukcesu. 

  1. 1.    Wyeliminuj opakowania z tworzyw sztucznych

Krok ten wydaje się oczywisty, jednak wciąż wiele sklepów internetowych wysyła produkt do klienta opakowany w foliowe tworzywa. Popularnym wypełnieniem jest folia bąbelkowa, która stanowi dla środowiska naturalnego ogromne zagrożenie. Rozkład tworzyw sztucznych trwać może aż kilkaset lat! Doskonałą, ekologiczną alternatywą jest natomiast wypełnienie w formie papieru. Papier jest w pełni biodegradowalny, a jego rozkład to zaledwie około 6 miesięcy. Poddany procesowi recyklingu może być ponownie wykorzystany, a tym samym wrócić do obiegu. 

  1. 2.    Owijaj zawartość paczki w ekologiczny sposób

Rodzaj wypełnienia powinien być dobrany odpowiednio do charakteru produktu. Papierowe wypełnienie o strukturze plastra miodu sprawdzi się w przypadku owijania delikatnych przedmiotów. W przypadku cięższych towarów podkładki blokujące i unieruchamiające minimalizują ryzyko przemieszczania się produktu wewnątrz paczki. Wolną przestrzeń natomiast doskonale wypełnią papierowe wstęgi.

  1. 3.    Dopasuj rozmiar opakowania do wielkości produktu

Wiele sklepów internetowych dobiera zbyt duże paczki do zawartości. Całość zajmuje wówczas więcej miejsca, jednocześnie wymaga zastosowania większej ilości wypełnienia. Przewożenie pustej przestrzeni jest nieekologicznym rozwiązaniem, generującym miliony ton dwutlenku węgla, który ma negatywny wpływ na środowisko naturalne.

Wystarczy, że zastosujesz te trzy proste kroki w swoim sklepie internetowym, a Twoja działalność będzie miała realny wpływ na środowisko naturalne.